Üniversitemiz Bilgi Profesyonelleri Topluluğu’nun Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından desteklenen ÜNİDES Projesi’nin İstanbul etabı, 28 Kasım 2025 tarihinde Rami Kütüphanesi’nde gerçekleştirilen söyleşi ve kütüphane inceleme programıyla devam etti. Proje kapsamında İstanbul’da gerçekleştirilen ikinci gün etkinliklerine; Üniversitemiz, İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Marmara Üniversitesi ve İstanbul Medeniyet Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencileri yoğun ilgi gösterdi.
Günün ilk programında, Üniversitemiz Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğretim üyesi Dr. Öğr. Üyesi Ali Kavak tarafından “Dijital Bağımlılık ve Dijital Okuryazarlık” konulu etkileşimli bir söyleşi gerçekleştirildi.
.jpg)
Söyleşide Dr. Öğr. Üyesi Ali Kavak, özellikle gençler arasında yaygınlaşan dijital bağımlılık davranışlarını, ekran kullanım alışkanlıklarını ve dijitalleşmenin günlük yaşam üzerindeki etkilerini örnekler üzerinden anlattı. Öğrencilerin günlük ekran süreleri, bağımlılık eğilimleri ve dijital davranışları üzerine sorular yöneltilerek söyleşinin interaktif bir şekilde ilerlemesi sağlandı.
.jpeg)
Dijital bağımlılığın uyku düzeni, odaklanma becerileri, psikolojik iyi oluş ve sosyal ilişkiler üzerindeki etkilerine değinen Dr. Öğr. Üyesi Ali Kavak, teknolojinin kontrollü kullanımının önemine vurgu yaptı. Dr. Öğr. Üyesi Kavak, konuşmasının devamında dijital okuryazarlık, doğru bilgiye erişim, çevrim içi güvenlik, dijital etik, yapay zekâ farkındalığı ve bilgi doğrulama teknikleri gibi konuları ele aldı.
Etkinlik boyunca öğrenciler, “Alışkanlık mı, bağımlılık mı?” adlı mini farkındalık çalışmasına katılarak kendi dijital davranışları üzerine değerlendirme yapma fırsatı buldu.
Söyleşi programının ardından öğrenciler, Rami Kütüphanesi’nin zenginleştirilmiş özel birimlerini yerinde inceleme fırsatı buldu. İlk olarak Bebek ve Çocuk Kütüphanesi ziyaret edildi. Bu birimde bebeklerden ilkokul çağındaki çocuklara kadar farklı yaş gruplarına uygun materyaller, duyusal gelişimi destekleyen alanlar ve okuma alışkanlığını teşvik eden yaratıcı öğrenme ortamları öğrencilere tanıtıldı. Bu kısımda özellikle dijital çağın gerektirdiği okuryazarlık becerilerini küçük yaşlardan itibaren kazandırmaya yönelik uygulamalar dikkat çekti.
.jpeg)
Bir diğer durak olan İhtisas Kütüphaneleri bölümünde, farklı uzmanlık alanlarına yönelik derinlemesine bilgi kaynakları ve dijital araştırma destekleri öğrencilere aktarıldı. Katılımcılar, bu birimlerde akademik araştırmalar için sunulan teknolojik altyapı ve özel koleksiyonların erişim imkânları hakkında ayrıntılı bilgi edindi.
.jpeg)
Program, Atatürk İhtisas Kütüphanesi gezisi ile devam etti. Bu bölümde Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşamı, düşünceleri ve inkılaplarıyla ilgili nadir eserler, dijitalleştirilmiş arşiv materyalleri ve kronolojik veri kaynaklarının modern tekniklerle sunumu öğrencilere tanıtıldı. Öğrenciler, özellikle dijitalleştirme süreçleri ve belge koruma tekniklerinin nasıl uygulandığına ilişkin örnekler üzerinden bilgilendirildi.
.jpeg)
Programın önemli duraklarından biri de Yazma Eserler Kütüphanesi oldu. Burada el yazması eserlerin korunması, restorasyonu ve dijital ortama aktarılması için kullanılan ileri teknolojiler yerinde görüldü. Öğrenciler, yazma eserlerde kullanılan koruma yöntemlerini, yüksek çözünürlüklü tarama tekniklerini ve veri yönetim süreçlerini inceleme fırsatı elde etti. Bu birim, hem kültürel mirasın korunmasında hem de dijital arşivciliğin öneminde etkileyici bir farkındalık oluşturdu..jpeg)
.jpeg)
Gezinin sonunda öğrenciler, Rami Kütüphanesi’nin yenilikçi uygulamalarından biri olan “Bilgi” adlı kütüphane robotu ile tanıştı. Kullanıcılara yön bulma, koleksiyon hakkında bilgi verme ve temel referans hizmetleri sunma amacıyla geliştirilen Bilgi, öğrencilerin büyük ilgisini çekti. Robot, yapay zekâ destekli sesli komut sistemiyle öğrencilere raf konumları, koleksiyon türleri ve kütüphanedeki etkinlikler hakkında anlık bilgiler sundu.
.jpg)
Öğrenciler robotla soru–cevap şeklinde etkileşime geçerek kütüphanenin dijital hizmetlerine dair hızlı ve eğlenceli bir deneyim yaşadı. Örneğin, bir öğrenci bir kitabın yerini sorduğunda robot ilgili bölümün konumunu tarif ederek yönlendirme yaptı. Bazı öğrenciler ise Bilgi’den kütüphanedeki özel koleksiyonlar ve güncel etkinlikler hakkında detaylı bilgi aldı. Bu etkileşim, dijital okuryazarlık ve yapay zekâ temalı söyleşinin pratik bir tamamlayıcısı niteliğinde oldu.
Farklı üniversitelerden Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerini bir araya getiren etkinlik, hem dijital okuryazarlık farkındalığı kazandırması hem de Türkiye’nin en önemli kütüphane komplekslerinden biri olan Rami’de teknik bir inceleme fırsatı sunması bakımından oldukça verimli geçti.
Program, öğrencilerin kütüphane birimlerinde gerçekleştirdiği incelemelerin ardından toplu fotoğraf çekimiyle sona erdi.